betelli.pl

Wybór między OFE a ZUS: osobiście, listownie, przez internet?

Strona główna » Artykuły eksperckie » Wybór między OFE a ZUS: osobiście, listownie, przez internet?

Jeśli projekt ustawy o OFE wejdzie w życie, Polacy będą mogli wybrać pomiędzy OFE i ZUS. Deklarację będzie można złożyć osobiście w oddziale ZUS, wysłać ją pocztą. Można też zrobić to przez internet, wykorzystując platformę usług elektronicznych PUE. Ale żeby to zrobić, trzeba... udać się do oddziału ZUS. Kto nie wybierze nic, trafi do ZUS.

Zgodnie z przedstawionym w czwartek projektem, od 1 kwietnia 2014 r. przyszli emeryci będą mogli wybierać, czy w ramach tzw. drugiego filaru chcą oszczędzać na emeryturę w OFE, czy w ZUS-ie. Na decyzję będą trzy miesiące. Po dwóch latach będzie można zmienić zdanie i wrócić do OFE lub ZUS-u.

Deklarację będzie można złożyć osobiście w oddziale ZUS-u, wysłać ją pocztą lub przez internet, wykorzystując platformę usług elektronicznych (pue.zus.pl) - w skrócie PUE. Składki osób, które nie dokonają wyboru, będą trafiać do ZUS-u.

ZUS na stronie PUE udostępnia on-line dane zapisane na jego kontach, daje możliwość przesyłania drogą elektroniczną dokumentów rozliczeniowych oraz różnego typu pism i wniosków. Tą drogą można również umówić się na wizytę w ZUS-ie. Osoba ubezpieczona dzięki platformie może zobaczyć przykładowo, czy płatnik składek zgłosił ją oraz członków rodziny do ubezpieczeń, sprawdzić stan swojego konta, kwoty środków przekazanych do OFE lub obliczyć prognozowaną wysokość emerytury.

- Trudno w tej chwili o instruktaż wyboru między OFE a ZUS przez internet, bo cały czas jest to projekt ustawy. Po uchwaleniu ustawy na pewno będziemy gotowi z przygotowaniem odpowiedniego formularza - powiedział PAP rzecznik ZUS-u Jacek Dziekan. Jak dodał, złożenie wniosku o wyborze między ZUS i OFE będzie wymagało jednak opatrzenia go podpisem elektronicznym lub posiadania tzw. profilu zaufanego. Oba sposoby pozwalają na załatwianie spraw urzędowych, potwierdzając tożsamość przez internet.

I tu zaczynają się schody

Jak założyć taki profil? Trzeba wejść na www.epuap.gov.pl, założyć konto oraz złożyć wniosek o jego wydanie. Następnie udać się do wybranego urzędu z dokumentem tożsamości (dowodem osobistym lub paszportem), by potwierdzić swoje dane. Tam urzędnik zweryfikuje naszą tożsamość i potwierdzi dane, nadając nam profil.

Profil zaufany można założyć w dowolnym urzędzie posiadającym uprawnienia do jego nadawania. Pełna lista urzędów (obecnie jest ich ponad 900 w Polsce) dostępna jest na stronie www.epuap.gov.pl. Początkowo uwierzytelnić swoją osobę można było tylko w ZUS-ie, urzędach marszałkowskich i konsulatach. Dziś może to robić każdy urząd, który złoży odpowiedni wniosek do resortu administracji i cyfryzacji.
ePUAP to elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. Dzięki niej Polacy mogą z wykorzystaniem internetu np. składać wnioski, wnosić skargi, odwołania i przesyłać pisma do instytucji administracji publicznej.