Deco Mariage

Dni panowania gotówki policzone

Strona główna » Artykuły eksperckie » Dni panowania gotówki policzone

Jak pokazują wyniki badania zleconego przez MasterCard, trzy czwarte (73%) Europejczyków - użytkowników kart debetowych, preferuje opcje zastąpienia wszystkich rodzajów kart, wydanych przez krajowe systemy płatnicze jedną kartą, którą mogliby posługiwać się w całej Europie.


Dni panowania gotówki policzone. Badanie przeprowadzone wśród 3 tys. użytkowników kart debetowych w Belgii, Francji, Niemczech, Holandii, Polsce i Wielkiej Brytanii przez KRC Research, na zlecenie MasterCard wykazało, ze ośmiu na dziesięciu konsumentów (80%) chciałoby mieć możliwość korzystania ze swojej karty debetowej na jednakowych zasadach zarówno we własnym kraju, jak i w każdym innym miejscu Europy.


To sygnał, że konsumenci mają niską świadomość odnośnie wprowadzanego wkrótce Jednolitego Europejskiego Obszaru Płatniczego (Single Euro Payments Area - SEPA) i korzyści, jakie za niespełna rok przyniesie ten projekt. Od 1 stycznia 2008 r. w całej strefie SEPA użytkownicy kart debetowych muszą być wyposażeni przez banki w karty płatnicze, umożliwiające płatności na jednakowych warunkach, z zachowaniem tych samych praw i obowiązków, bez względu na miejsce, w którym dokonują płatności.
czytaj dalej


 - W tej chwili SEPA może być pojęciem rozpoznawanym w kręgach finansowych, ale zwykli ludzie chcą po prostu wiedzieć, ze swoją kartą debetową mogą posługiwać się w każdym zakątku Europy tak samo, jak we własnym kraju. Jak wykazały nasze badania, świadomość konsumentów dotycząca SEPA jest niska, lecz nie mamy wątpliwości, ze europejscy użytkownicy kart debetowych popierają ten pomysł - powiedział Javier Perez, prezes MasterCard Europe.


- Każdego dnia coraz więcej osób dostrzega zalety kart debetowych i coraz rzadziej płaci za codzienne zakupy gotówka. Badania wykazały, ze europejscy konsumenci przyznają, iż chętniej korzystają z kart debetowych przy regulowaniu płatności o wartości w przedziale od 10 do 199 euro. Z kolei, w przypadku większych kwot, kart debetowych używają równie chętnie jak kart kredytowych.


Zmierzch ery gotówki zaczął się już jakiś czas temu.
Zagwarantowanie użytkownikom jednolitego sposobu korzystania z kart debetowych w całej Europie w taki sam wygodny i bezpieczny sposób jak we własnym kraju, przybliży nas do przyszłości bez drogiej gotówki - której koszt szacuje się w tej chwili na ponad 100 euro rocznie na osobę - uzupełnił Javier Perez.
W całej Europie zaledwie co dziesiąty (9%) posiadacz karty debetowej słyszał o Jednolitym Obszarze płatności w Euro, co oznacza, ze wciąż można wiele zrobić, aby promować tę inicjatywę. Niestety, ta świadomość jest jeszcze niższa w Holandii (2%), Francji (3%), Wielkiej Brytanii (5%), Niemczech (5%) i Belgii (8%).


W Polsce, która od niedawna jest krajem członkowskim UE, jeden na trzech respondentów (29%) kojarzył określenie "SEPA", jednak spośród tych osób tylko co dziesiąta (9%) posiadała głębszą wiedzę o projekcie. Odpowiada to mniej niz 1% ogólnej liczby posiadaczy kart debetowych w Europie.
SEPA aktywizuje transakcje kartami debetowymi


Po uzyskaniu informacji o tym, czym jest SEPA posiadacze kart debetowych dwa razy chętniej deklarowali zamiar korzystania ze swoich kart poza krajem zamieszkania, przeważnie przy płatnościach za codzienne zakupy - produkty z supermarketu, konsumpcje w restauracjach, paliwo, dobra trwałego użytku, co oznacza, ze programy podnoszenia świadomości w zakresie SEPA mogą przyczynić się do wzrostu popularności kart debetowych.


Można posłużyć się tu przykładem - w tej chwili czterech na dziesięciu konsumentów (38%) woli za granicą płacić za benzynę kartą debetową, ale po uzyskaniu informacji o SEPA, odsetek ten wzrasta do siedmiu na dziesięciu (68%).


Użytkownicy kart debetowych dzielą się na dwie grupy, jedni uważają, ze z funkcjonowania SEPA najbardziej skorzystają banki (34%), inni - ze konsumenci (33%). Cztery na dziesięć osób (40%) uważa banki za najwłaściwsze źródła informacji na temat SEPA, a jedna na trzy osoby uważa za takie organizacje konsumenckie. Najbardziej przekonani o informacyjnej roli banków w tej kwestii są Francuzi (68% wskazań), a najmniej - Brytyjczycy (27%) i Holendrzy (24%).