Deco Mariage

10 porad jak zorganizować wesele - sprawdź zanim zaczniesz planować!

Strona główna » Artykuły eksperckie » 10 porad jak zorganizować wesele - sprawdź zanim zaczniesz planować!

Ślub i wesele to dla wielu par najpiękniejszy dzień w życiu. Jednak zanim nadejdzie, każda para musi przebrnąć przez szereg decyzji dotyczących tego, jak zorganizować wesele. Jednak nie wpadajcie w panikę! Dobra organizacja i nasze rady pomogą Wam sprawnie zaplanować ten wyjątkowy dzień!

Podejmując decyzję o zawarciu związku małżeńskiego, zakochani często nie zdają sobie sprawy z licznych problemów z jakimi przyjdzie im się zetknąć podczas organizacji wymarzonego przyjęcia. Od wyboru odpowiedniej sali weselnej, skomponowanie menu, poprzez znalezienie muzyków, fotografów aż do organizacji drobnych podarunków i atrakcji dla gości. Każdy, kto wesele ma za sobą, wie jak skomplikowana i czasochłonna może być jego organizacja.
Jak zorganizować wesele sprawnie i bez stresu? W poniższym artykule przedstawimy Ci krok po kroku 10 najważniejszych rzeczy, o których musi pamiętać każda przyszła para młoda i udzielimy krótkich rad, jak radzić sobie z każdym z tych zagadnień.

Jeśli planujecie ślub, możecie w łatwy sposób wykorzystać nasze rady - na końcu artykułu zamieścimy “ściągę”, którą możecie pobrać na swój komputer i wydrukować. Planując wesele, odhaczajcie po kolei wszystko, co udało Wam się załatwić. Dzięki temu będziecie mogli mieć pewność, że o niczym nie zapomnicie!

1. Planowanie to podstawa!

Gdy decyzja o wzięciu ślubu już zapadła, nadszedł czas, aby zastanowić się kiedy, gdzie i jak zorganizować wesele. Razem wybierzcie termin ślubu lub kilka dogodnych dla Was terminów, o których dostępność będziecie pytać wynajmując salę (jeśli jeszcze nie macie ustalonego terminu ślubu w urzędzie czy kościele).
Wybierając termin uroczystości, pamiętajcie o tym, że najbardziej popularne sale weselne w sezonie letnim rezerwowane są nawet na 2-3 lata do przodu!
Zanim jednak przystąpicie do szukania miejsca, zaplanujcie dokładnie listę gości. Każda restauracja czy sala zanim przystąpi do rozmowy o menu, zapyta Was o ilość zaproszonych na wesele gości.
Na Waszej liście dodatkowo wyszczególnijcie dzieci, jednocześnie starając się (choćby mniej więcej) oszacować ich wiek. Jest to ważne ze względu na to, że restauracje często dysponują osobnym menu weselnym dla dzieci lub zniżkami, z których możecie skorzystać.

2. Dobre miejsce = dobra zabawa

jak-zorganizowac-wesele-wybor-sali_1_.jpg

Jedną z najważniejszych decyzji jaką przyjdzie Wam podjąć będzie wybór miejsca, w którym zorganizujecie swoje wesele. O czym musicie myśleć przeglądając oferty na portalach?

  • sala czy restauracja ? - decydując się na wybór sali weselnej w postaci tradycyjnej sali na Strażnicy/Remizie musisz dodatkowo zadbać o catering. Z kolei wybierając restaurację koniecznie sprawdź jak wygląda sala, na której organizowane są wesela - np. czy ma parkiet do tańca.
  • odległość od miejsca, w którym bierzecie ślub - optymalnym rozwiązaniem jest jeśli po ceremonii ślubu goście mogą szybko dostać się do miejsca, w którym odbędzie się wesele. Bez względu na odległość, miłym gestem będzie zadbanie o transport osób, które nie są zmotoryzowane.
  • wystrój - koniecznie upewnijcie się jak będzie wyglądać sala w dniu wesela. Czy w cenę wliczane są np. pokrowce na krzesła i kwiaty na stoły, czy o dekorację powinniście zadbać we własnym zakresie.
  • umowa - zanim podpiszecie umowę na organizację wesela - przejrzyjcie ją dokładnie. Czy są w niej zawarte jakieś kary za ewentualne rozwiązanie umowy, kiedy należy wpłacić całą kwotę i jaki jest termin podania ostatecznej liczby gości weselnych. Jeśli któryś z punktów umowy jest dla Was niezrozumiały lub chcielibyście go zmienić - porozmawiajcie o tym z właścicielami sali.

3. DJ czy orkiestra?

Jeśli zarezerwowaliście już salę, pora zająć się poszukiwaniem muzyków. Podobnie jak najlepsze i najbardziej popularne sale, tak i zespoły muzyczne oraz DJ-e miewają terminy ustalane z wyprzedzeniem nawet na kilka lat.
Podstawowym pytaniem jest to, czy chcecie aby oprawą muzyczną Waszego wesela zajął się zespół czy DJ. Choć bardziej tradycyjne rodziny nadal nie wyobrażają sobie zabawy do muzyki granej przez DJ-a, ze względu na niższą cenę, a często także preferencje muzyczne młodej pary - jest to coraz bardziej popularny wybór.
Podpisując umowę, upewnijcie się, czy orkiestra/ DJ na wesele zapewniają także obsługę konferansjerską. Czy organizują zabawy dla gości, a jeśli tak to jakie? Ustalcie godziny pracy, a także - czas przerw w graniu/puszczaniu muzyki.
Zanim wybierzecie zespół, koniecznie (!) posłuchajcie też kilku próbnych utworów, lub poproście o przesłanie nagrań. Nawet jeśli są to muzycy “z polecenia”, pamiętajcie, że to Wam musi podobać się muzyka, którą wykonują.

4. Reportaż, video a może teledysk?

Dobrze mieć pamiątki ze ślubu i wesela. A najlepsze to zdjęcia lub nagrania, do których można wrócić po latach. Oczywiście nie musisz (choć możesz) decydować się na obydwie możliwości na raz.

  • fotograf - wybierając fotografa uzgodnij z nim czas pracy (czy ma towarzyszyć Wam przez całe wesele, czy ma fotografować także przygotowania do ślubu oraz ceremonię). Możesz zapytać także o sesję poślubną lub narzeczeńską.
  • kamerzysta - decydując się na nagranie wesela, ustalcie czy nagranie ma mieć formę tradycyjnego zapisu wideo całej ceremonii ślubnej oraz wesela czy wolicie np. krótki kilkuminutowy filmik, któremu towarzyszyć będzie Wasza ulubiona piosenka.
    W sytuacji, gdy zatrudniacie zarówno fotografa, jak i kamerzystę - poproście aby uzgodnili ze sobą zasady współpracy - np. nie wchodzili sobie w kadry itd.

5. Menu weselne

Jeśli macie już zarezerwowaną salę, na pewno zerkaliście już na propozycje menu weselnego. Istnieje wiele praktyk ustalania weselnego menu - część restauracji robi to od razu przy podpisywaniu umowy, część na około miesiąc przed ślubem.
O czym należy pamiętać wybierając menu weselne?

  • wybierzcie potrawy dopasowane do większości Waszych gości. Nawet jeśli Wy uwielbiacie owoce morza, to podanie ośmiornicy pozostałym gościom może być dość ryzykowne.
  • dostosujcie liczbę potraw do potrzeb. Jeśli planujecie czas trwania przyjęcia od 17 do 1. nad ranem nie ma sensu podawać 4 czy 5 ciepłych dań w tym czasie. Z kolei jeśli impreza ma trwać do białego rana, warto zadbać o to, żeby goście nie byli w tym czasie głodni.
  • zapytajcie o to czy cena menu zawiera: ciasto, owoce, napoje oraz alkohole. Jeśli nie - musicie się liczyć z dodatkowymi kosztami dokupienia tych produktów. W tym punkcie ważne jest także czy wybrana przez Was sala/ restauracja pobiera opłaty tzw.”korkowe” i “ciastowe” (czyli symboliczna opłata od każdej butelki alkoholu wnoszonej “z zewnątrz” lub od ilości zaproszonych osób).
  • tort - zamówcie go wcześniej w dobrej cukierni. Dopytajcie także czy zostanie on przetransportowany bezpośrednio na salę w dniu wesela czy trzeba odebrać go osobiście.

jak-zorganizowac-wesele-wybor-menu.jpg

6. Dekoracje

O dekoracjach częściowo wspominaliśmy już pisząc o wyborze sali. Obecnie istnieje możliwość wynajęcia profesjonalnych dekoratorów, którzy zajmą się przystrojeniem sali w dniu wesela. W internecie znaleźć można też mnóstwo inspiracji jak zorganizować wesele np. w stylu rustykalnym czy glamour. Wystrój sali weselnej powinien odpowiadać całemu charakterowi Waszego wesela, wprawiać gości w miły nastrój, a ponadto stanowić piękne tło do fotografii czy nagrywania. 

7. W co się bawić?

Gdy najważniejsze decyzje macie już za sobą, czas pomyśleć o szczegółach czyli atrakcjach dla Waszych gości. W tym podpunkcie nie chodzi tylko o standardowe zabawy prowadzone zwykle przez zespół czy DJa. Ostatnio coraz modniejsze stają się:

  • wynajęcie animatora dla dzieci,
  • wynajęcie barmana,
  • fotobudki,
  • kąciki z pamiątkową księgą gości,
  • pokazy fajerwerków, wypuszczanie baloników/ gołębi/ lampionów.
    Jeśli chodzi o dobór atrakcji to pomysłów może być znacznie więcej. Pamiętajcie, żeby zabawy dostosować do miejsca (np. puszczanie lampionów nie może mieć miejsca w zatłoczonym centrum miasta) czy temperamentu Waszych gości.

jak-zorganizowac-wesele-ksiega-gosci.jpg

8. Prezenty nie tylko dla Młodej Pary!

Miłym gestem ze strony pary młodej są niewielkie podarunki dla gości. Dawniej gościom wychodzącym z przyjęcia weselnego ofiarowywano paczkę z ciastem i butelkę wódki. Choć dziś również często praktykuje się taką formę podziękowania za przybycie na wesele, to istnieje także wiele innych pomysłów, które możecie wykorzystać, np. własnoręcznie upieczone przez Was ciasteczka, drobne upominki łatwo dostępne w internecie (słoiczki z miodem czy konfiturą, magnesy, zapachowe świeczki).
W przygotowaniu upominków dla gości liczy się Wasza kreatywność a także to, aby były one dawane od serca. A na pewno każdy obdarowany ucieszy się z miłej pamiątki.
Czy zastanawialiście się nad prezentami dla rodziców? Tradycją i sympatycznym zwyczajem jest podziękowanie rodzicom za trud jaki włożyli w Wasze wychowanie. Jakie są najbardziej popularne upominki dla rodziców?

  • kosze ze słodyczami,
  • alkohole,
  • bransoletki i spinki do mankietów,
  • vouchery na wycieczki.
    Jeśli jednak macie chwilkę czasu przed weselem, może warto przygotować dla rodziców coś specjalnego? Np. kolaż Waszych wspólnych zdjęć od dzieciństwa aż po współczesność czy personalizowany prezent, który sprawi im przyjemność.

9. Zosie (Nie)Samosie

Wszyscy wiedzą, że dzień ślubu i wesela to dzień młodej pary. Z pewnością chcecie, aby wszystko było dopięte na ostatni guzik i zaplanowane “po Waszemu”. Jednak czasem warto podzielić się z kimś obowiązkami. Włączcie w przygotowania swoich rodziców, czy rodzeństwo lub przyjaciół, którzy ślub mają już za sobą i niejednokrotnie mogą udzielić Wam wielu cennych wskazówek jak zorganizować wesele.
Słuchajcie rad, uczcie się na błędach i proście o wyrażenie zdania innych. Nawet jeśli nie zawsze posłuchacie Waszych doradców, to pozwólcie im mieć udział w tym dniu razem z Wami.
Wasi rodzice z pewnością poczują się docenieni jeśli oprowadzicie ich wcześniej po sali, którą planujecie zarezerwować. Wasi przyjaciele być może dostarczą Wam świetnych pomysłów na weselne atrakcje, a dalsza ciocia podpowie jak usadzić gości.

10. Na wszelki wypadek!

Wypadki chodzą po ludziach, a kto wie o tym lepiej jak nie nowożeńcy. W dniu ślubu może stać się naprawdę wszystko, warto więc przygotować kilka rzeczy “na wszelki wypadek”. Co warto mieć w zanadrzu w dzień ślubu?

  • dla pani młodej: jasna elegancka sukienka na wypadek pobrudzenia sukni ślubnej w trakcie wesela oraz okrycie (np. płaszcz, etola itp).
  • dla pana młodego: spodnie i koszula na przebranie, gdyby właściwe uległy zabrudzeniu/ podarciu,
  • dla obydwojga - wygodne buty na zmianę,
  • podręczną apteczkę - jeśli któreś z Was przyjmuje regularnie jakieś lekarstwa, jest na coś uczulone - zadbajcie o zapas stosownych lekarstw tego dnia, tak żeby w trakcie wesela nie szukać otwartej apteki. Ponadto zabezpieczcie się w plastry na odciski, które mogą się przydać do niewygodnych butów,
  • butelkę z wodą - bez względu na to czy Wasze wesele odbędzie się latem czy zimą, emocje, wzruszenie i stres mogą wziąć górę. Bezpiecznie wtedy będzie mieć gdzieś w pobliżu buteleczkę zimnej wody. (Nie oznacza to oczywiście, że jako Państwo młodzi macie wejść do kościoła niosąc wodę. Świadkowie mogą przygotować jednak ją na wszelki wypadek np. w zakrystii oraz w samochodzie, którym pojedziecie na salę weselną).
  • zmotoryzowaną osobę, która będzie pod telefonem - to bardzo ważne aby w dniu ślubu mieć kogoś, na kogo będzie można liczyć w 100%, kto np. przywiezie zostawione w domu przez przypadek obrączki.

Mamy nadzieję, że nasze rady jak zorganizować wesele będą dla Was podstawą do tworzenia i realizacji własnych pomysłów na tę uroczystość. Nasze 10 rad to najważniejsze zagadnienia dotyczące organizacji wesela i nie obejmują oczywiście tematów takich jak np. zakup sukni, garnituru czy ustalenie terminu ślubu w Urzędzie Stanu Cywilnego - o których również musicie pamiętać.
Poniżej jeszcze raz prezentujemy Wam w formie grafiki, krótką ściągę jak zorganizować wesele. Życzymy Wam jednocześnie samych udanych uroczystości pełnych szczęścia, zadowolenia i uśmiechu!

 jak-zorganizowac-wesele-mini-planer.jpg